Wolderwijd/DYZLE flikt het en promoveert

Afgelopen zaterdag gebeurde wat iedereen voorafgaand voor onmogelijk had gehouden. Door een 13-11 winst tegen medekandidaat Joure sloot Wolderwijd/DYZLE de competitie af als kampioen en liet de Friezen met lege handen achter.

Halverwege de competitie had Wolderwijd/DYZLE slechts twee punten, maar met drie overwinningen op rij werd het kampioenschap binnengehaald. Op een voor en tijdens de wedstrijd sfeervol en goedbezocht sportpark De Horst begonnen de Zeewoldenaren uitstekend aan de wedstrijd. Met een straffe wind in de rug dicteerde Wolderwijd/DYZLE de openingsfase en liep na ruim 10 minuten uit naar een 6-1 voorsprong. Goed gebruik werd daarbij gemaakt van het windvoordeel. Na de 6-2 brak een doelpuntloze periode aan, waarbij de Friezen niet dichterbij kwamen. Het leek er op dat de tegenstander op twee doelpunten gehouden kon worden maar concentratiegebrek leverde toch een 6-4 ruststand op.

In de rust werd erop gehamerd de tweede helft vooral de rust te bewaren, mede omdat dat met wind tegen aangevallen moest worden. Hoewel het spelbeeld wat onrustiger werd na rust, ontstond geen enkel moment het gevoel dat de grip op de wedstrijd verloren zou gaan. En dat gebeurde ook niet. Na een 10-10 stond met nog ruim tien minuten te spelen, herpakte Wolderwijd/DYZLE zich weer en werd een gat van drie punten geslagen waarmee de wedstrijd gespeeld was en het kampioenschap uitbundig gevierd kon worden. Een knappe prestatie tegen Joure, dat nota bene in de laatste zaalcompetitie nog in de 1e klasse uitkwam en in het najaar op het veld nog in de 2e klasse. Uiteindelijk eindigden de Friezen op een derde plek op de ranglijst.

Al met al een mooie afsluiter van een waanzinnige gave periode waarin het team de afgelopen twee jaar flinke sprongen heeft gemaakt en de promotie ook dik verdiend heeft. Een moment waarin tegelijkertijd afscheid wordt genomen van twee selectiespeelsters. Lynn Scharft besloot te stoppen en Anneleen Links gaat haar sportieve ambities voortzetten bij Dindoa. We wensen haar alle succes toe en feliciteren zowel Anneleen als Dindoa met de overstap. Daarnaast was reeds bekend dat Jeroen van den Berg en Paul Engelsman na dit seizoen zouden stoppen. Ook voor hen is het kampioenschap en promotie een mooi afscheidscadeau.

En niet alleen het 1e team van Wolderwijd verdient de aandacht. Ook het kampioenschap van de D1 moet hier genoemd worden en tevens de kampioenschappen van het 2e en 3e team. Een kampioenschap van alle seniorenteams binnen een vereniging zal ook de geschiedenisboeken in gaan.

Doelpunten: Rick Bultman (4), Anneleen Links (3), Jan Hoekstra (2), Jouke Engelsman, Matthijs Mulder, Irissa Pape en Demi Buijsman.